Zajęcia laboratoryjno-warsztatowe na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu
„O co chodzi ze słodzikami? Obliczanie stężeń procentowych w praktyce”
„Dieta a mózg – jak to co jemy wpływa na nastrój, pamięć i koncentrację”
Powyższą tematyką zajmowali się uczniowie klasy pierwszej o profilu biologiczno-chemicznym podczas zajęć na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Zajęcia odbywały się 5 listopada br. i były realizowane dzięki trwającej już czwarty rok współpracy, którą nasze liceum podpisało z Uniwersytetem Przyrodniczym.
Podczas zajęć laboratoryjnych uczniowie z Podgórnej wykonywali rozcieńczenia roztworów
i przeprowadzali odpowiednie obliczenia stężeń procentowych. Zajęcia te, w praktyczny sposób łączyły wiedzę z chemii i matematyki. Pozwalały również na nabycie i doskonalenie umiejętności pracy
ze szkłem i sprzętem laboratoryjnym z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy z substancjami chemicznymi.
Podczas zajęć warsztatowych „Dieta a mózg – jak to co jemy wpływa na nastrój, pamięć i koncentrację”, omówione zostały związki chemiczne zawarte w pokarmach. Ukazana została ich rola w diecie zarówno dla młodzieży jak i osób dorosłych oraz dzieci. Zwrócono uwagę na składniki odżywcze wspierające pamięć i koncentrację. Uczniowie dowiedzieli się również jakich produktów warto unikać oraz jakie techniki kulinarne pomagają zachować wartości odżywcze żywności. Podczas warsztatów młodzież miała okazję przeanalizować przykładowy jadłospis (z uwzględnieniem zawartości substancji odżywczych) i zapoznać się z najczęstszymi błędami żywieniowymi, które mogą wpływać na nastrój
i efektywność nauki. Uczniowie dowiedzieli się również, gdzie kryją się słodkie pułapki żywieniowe. W praktyczny sposób uczyli się również „czytać” etykiety i wybierać te produkty, które zawierają jak najmniej substancji dodatkowych np.: barwników, aromatów czy konserwantów.
Podczas dnia spędzonego na uczelni uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu chemii. Ćwiczenia laboratoryjne wykonywali w nowocześnie wyposażonych salach laboratoryjnych Uniwersytetu Przyrodniczego, pod okiem pracowników dydaktyczno-naukowych uczelni.
Przyjemnie spędzili również czas i mieli szansę ćwiczyć umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej.
Małgorzata Morawska











