Prawda czy fejk?
Dnia 2 grudnia uczniowie klasy IIa udali się do Biblioteki Raczyńskich na lekcję biblioteczną „Prawda czy fejk? O weryfikowaniu informacji medialnych”. Lekcja poświęcona była zagadnieniu rzetelności informacji we współczesnych mediach. Uczniowie poznali główne cechy fake newsów, takie jak sensacyjność, manipulacja emocjami czy brak źródeł oraz różne rodzaje fake newsów, takie jak clicbajty, fałszywe recenzje, zniekształcone informacje będące błędami faktograficznymi, ukryte reklamy, fotomontaże i w końcu, informacje wymyślone od zera, po prosu wyssane z palca. Podczas zajęć uczniowie nauczyli się podstaw krytycznego myślenia i metod sprawdzania wiarygodności informacji: weryfikowania autorów i źródeł, porównywania treści z innymi publikacjami, analizowania dat, zdjęć i nagłówków oraz korzystania z profesjonalnych serwisów fact-checkingowych. W praktycznych ćwiczeniach mieli okazję samodzielnie ocenić przykłady wiadomości i rozsądzić, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe. Na zakończenie podkreślono, że odpowiedzialne korzystanie z mediów i umiejętność odróżniania faktów od manipulacji jest kluczowe zarówno w życiu codziennym, jak i w świadomym uczestnictwie w społeczeństwie informacyjnym.
Marta Miller









